fredag 29 december 2017

Eddy Paver är nymuckad från Tidaholmsanstalten. Dagarna ägnar han åt att bygga upp Kris-verksamheten i Halmstad där han växte upp.

"Jag försöker göra gott". Tidigare Bandidosledaren Eddy Paver har bestämt sig för att byta spår. Han har lagt av med spriten och säger att det är något han testar nu, oklart hur länge.

Han har varit vice president för Bandidos.
Supit och knarkat.
Är dömd för vålds- och vapenbrott.
I dag: Nykter tonårsfarsa som hyllar sin mammas ovillkorliga stöd genom livet.
Nu vill Eddy Paver, 45, inspirera andra att välja en bättre väg.
– Den gamla livsstilen ger mig inget längre.


Eddy Paver är nymuckad från Tidaholmsanstalten. Dagarna ägnar han åt att bygga upp Kris-verksamheten i Halmstad där han växte upp.

Han har varit en av de tongivande medlemmarna inom Bandidos MC i Europa och haft titeln vice president. Efter att han var med och byggde upp organisationens svenska gren gick han vidare till att etablera nya avdelningar på Balkan. Med sig till intervjun i dag har Eddy Paver två adepter i 20-årsåldern som precis som han själv hållit på med droger och kriminalitet. De lämnar inte hans sida under vår intervju, och ställer motfrågor när fotografen vill filma men inte Eddy.

Han är dömd för bland annat grov misshandel och har ett belastningsregister som är sex sidor långt. Vid ett tillfälle hade han ett skarpladdat vapen i samma bil som hans son satt i. När polisen hittade vapnet gick det av - och träffade polismannens hand.

Uppväxten var stabil och vanlig.
– Förutom att jag var svartskalle och bodde i Veinge, en håla på 3 000 invånare.
På gården stod pappans fina bilar. Mamman jobbade som tolk.

– Jag har jobbat sen jag var elva år. Farsan drev eget och de jobbade hårt. Sedan söp arbetarna på helgen. Då gjorde jag också det. Första gången jag drack var jag sex år och tullade ur barskåpet hemma.




Tilliten till polisen förstörd

På tidigare bilder har Eddy Paver svart läderväst och bar överkropp med ett baseballträ över axeln. När vi nu möter honom bär han slitna jeans, boots och en stickad polo. På huvudet bär han en ljusbrun gubbkeps. Baseballträt finns dock kvar. Det ligger i hallen i det före detta klubbhuset där Eddy Paver numera bor när han inte reser.

Tilliten till samhället och i synnerhet polisen är körd i botten, även om den är bättre i dag.
– Så många gånger som de förföljt mig och min familj. Ljugit för att få mig fälld.
Vad gäller punktbevakningen av honom säger Sven Lindgren, expert på kriminella mc-gäng vid polismyndigheten i Västra Götaland:

– Är man med i ett gäng som uppfyller kriterierna för vad som är organiserad brottslighet enligt svenska och europeiska definitioner så får man förvänta sig att bli en fokusperson för polisen.

LÄS MER: Så ska polisen stoppa mc-gängen

För tio år sedan ingick det i hans livsstil att halsa fem liter cola, ett helrör sprit och fem gram kokain – om dagen.

– Det är sprit som är min favoritdrog. Det är bara då jag tar kokain. Sen har jag tagit amfetamin också men det har varit för det rent sexuella och det har jag inte så mycket nu. Ja, jag är dömd för att ha slagit sönder en person, men vad skulle jag göra? Jag måste ju få försvara mig. I min värld är jag inte kriminell och inte Bandidos heller. Det är en förening som håller på med motorcyklar.


Kvinnor hör av sig

Mycket av livet för Eddy Paver handlar just nu om att hitta en lämplig väg framåt.
– Om det är personer som jag respekterar som har satt upp reglerna har jag inga problem med att följa dem. Jag gillar regler. Jag trivs med Kris och tror att det finns mycket jag kan göra där.

En del kvinnor hör av sig till honom och många lockas av den tuffa framtoningen.
– Men efter ett tag märker de att jag är en ganska tråkig gubbe. Eller ja, kanske inte så tråkig. Men inte den de tänkte. En del av dem är destruktiva och blir besvikna när de märker att jag inte visar kärlek genom att slå dem.

Det är skillnad på hur han levde förut.
– Supa, knarka och knulla horor är skithäftigt, kan folk tycka. Men har du gjort det i tio år är det värre än att jobba. Det är inte svårt för mig att vara nykter nu. Sen vet jag inte hur det kommer se ut sen. På nyårsafton kanske jag är påtänd och jättefull.

Har dina barn ställt frågor om det liv du levt?
– De känner mig. Min sons morfar frågade honom vad det är jag gör egentligen. Han jobbar med att skjuta människor och djur, hade min son svarat då. Men det var väl när jag hade ranchen ute vid huset och folk kom dit för att jag skulle avliva deras djur.


Eddy Paver: "Är inte någon bandit"

Ångrar du något?
– Nej. Jag är rätt nöjd med mig själv just nu. Det finns inget jag ligger sömnlös över, inget som stör mig. Jag har väl inte alltid känt så, det kan vara jobbigt i perioder.
Han sluter sig kring detta och vill inte prata mer om eventuell ånger.

Mamma har en särskild plats i Eddys hjärta, och har alltid haft det. Han har aldrig känt sig dömd av henne.

– Hon är alltid där. Varje morgon när jag satt inne ringde jag henne klockan 07.00. Det kan jag sakna lite grann nu. Morsans sambo sa att det var skönt att jag var ute, men de saknade att jag ringde dem varje dag.

Tänker du på att du gjort andra människor rädda eller illa?
– Jag är mer rädd för dig och vad du kan göra med vad du skriver. Om du skriver något jag inte vill, vad händer då? Kommer jag behöva skaffa vapen då?

Hur ser du på din tid i Bandidos?
– Jag är inte någon bandit. Men det var ett tag då folk såg på mig som stor och stark. Ingen ifrågasatte mig. Till slut trodde jag också på den bilden. Jag ser nu att allt det där var en jakt på lycka.
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/tidigare-bandidos-ledaren-berattar-sa-lever-han-i-dag/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar